Strefa wiedzy / przywództwo blog

LIDER W FIRMIE

Jak możesz motywować swój zespół poprzez kluczowe wskaźniki efektywności w sprzedaży (KPI)? Kluczowe wskaźniki efektywności czyli KPI (Key Performance Indicators) to finansowe i pozafinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów. KPI mają duże znaczenie dla budowania zorientowanych na wykonanie celów i zadań zespołów sprzedażowych, gdyż stanowią dla pracowników źródło obiektywnej informacji zwrotnej o wykonywanej przez nich pracy, kosztach oraz jakości. Z punktu widzenia lidera, KPI są narzędziem menedżerskim, pozwalającym szybko podejmować decyzje, nadawać priorytety działaniom, wcześnie reagować na problemy, wspierać procesy ciągłego doskonalenia i efektywne wykorzystywać posiadane przez zespół zasoby. Stawiamy w tym miejscu tezę, że KPI są, zaraz po celach sprzedaży, drugim najważniejszym filarem pracy sprzedawcy. Istotną funkcją KPI jest możliwość zapisania i wdrożenia w życie konkretnych, mierzalnych działań w aktywnej sprzedaży. Skuteczny program KPI warto, aby spełniał następujące warunki:

  • Liczba wskaźników nie powinna być za wielka – do 10 (celem programu KPI nie jest mierzenie wszystkiego, ale stworzenie skutecznego narzędzia monitorowania i zarządzania wynikami).
  • Każdy wskaźnik powinien mieć określony cel liczbowy.
  • Należy wybierać wyłącznie takie wskaźniki, na wyniki których pracownicy mają rzeczywisty wpływ.
  • KPI powinny być proste oraz być przystępnie i precyzyjnie zdefiniowane (muszą je rozumieć wszyscy pracownicy, należy wykluczyć możliwość manipulowania wynikami).
  • Definicje KPI nie powinny być bez ważnej przyczyny zmieniane, gdyż utrudnia to porównywanie wyników pomiędzy okresami.
  • Ważne, aby podwładni byli zapoznani z definicjami KPI; tak aby rozumieli wskaźniki i sposób ich obliczania.
  • Pracownicy warto, aby regularnie i możliwie najszybciej otrzymywali informację zwrotną na temat wyników mierzonych za pomocą KPI za kolejny okres (zbyt długi czas oczekiwania na wyniki demotywuje i opóźnia realizację działań doskonalących, przez co program KPI staje się nieskuteczny).

Przykłady KPI mierzące efektywność sprzedawców: 1. liczba rozmów z klientami zakończonych umówieniem się na spotkanie. 2. liczba rozmów z klientami zakończonych pozyskaniem kluczowych informacji o firmie. 3. liczba ofert przesłanych do konkretnych klientów. 4. liczba spotkań kontynuujących w nadziei na zamknięcie sprzedaży. 5. liczba odwiedzonych klientów. 6. liczba wizyt zakończonych sprzedażą. 7. liczba ofert odrzuconych. 8. średni czas wizyty u klienta. 9. liczba sprzedanych promowanych produktów. 10. % nasycenia naszymi produktami u klienta 11. liczba miejsc (punktów) ekspozycji produktów firmy u klienta. 12. kwota zamówienia. 13. windykacja (liczba faktur zapłaconych przez klienta w terminie). 14. ilość zadań nie wykonanych. 15. ilość zadań przesuniętych. 16. liczba reklamacji zgłaszanych przez klientów. 17. liczba przejechanych kilometrów. Podsumowując jeśli jesteś liderem w firmie a szczególnie jeśli liderujesz sprzedaży, warto, abyś stale monitorował poziom realizacji celów i zadań. Zwiększysz skuteczność swojego zespołu jeśli systematycznie prześledzisz jakie KPI Twój zespół wdraża, a jakie wymagają jeszcze Twojej pracy. Zachęcam, aby połączyć pracą z KPI z codziennym śledzeniem aktywności zespołu sprzedaży. Dopiero, kiedy uzyskasz odpowiednią liczbę ilości zdarzeń sprzedażowych możesz skoncentrować się na podniesieniu jakości pracy Twojego zespołu. 

Zapraszam na nasze warsztaty Lider Sprzedaży.

Robert Zych

Nasze szkolenia otwarte

Rekomendowane programy rozwojowe

Umów się na demo

Poznaj programy rozwojowe, które spersonalizujemy do potrzeb Twoich i Twojego zespołu

arrows (1)